C3M01 – 3D Modelleren

Inleiding

Voordat een 3D object geprint kan worden is eerst een digitale versie van het model nodig. Er zijn verschillende mogelijkheden om een 3D model te verkrijgen.

Aan het volgen van deze module besteed je ongeveer 4 – 6 uur.
Na het volgen van deze module heb je een goed beeld van de verschillende sites waar je een 3D model zou kunnen downloaden en waarom het bezoeken van deze sites soms handig kan zijn alvorens zelf je model te modelleren. Je hebt inzicht in de verschillende modelleertechnieken en modelleersoftware die beschikbaar is. Je leert welke (combinatie van) techniek(en) je het best in kunt zetten om het gewenste model te maken.

Syllabus

  • Lessen

    • C3M01L1 – Downloaden

      De eenvoudigste manier om een 3d model te verkrijgen is om te onderzoeken of het 3d model al bestaat. Veel modellen zijn al door anderen ontworpen en zijn al dan niet tegen betaling te downloaden vanaf verschillende sites. De (modellen op deze) sites kunnen dienen als inspiratiebron en/of kunnen helpen in de designfase. Het, op deze manier, delen van modellen versnelt het ontwikkelproces en draagt bij aan verbeterde ontwerpen.

      In deze les kijken we op welke sites welke 3D modellen te vinden zijn, en doen tevens wat inspiratie op.

  • Lessen - Specifiek

    • C3M01L21 – Modelleren met Solids

      Bij solid-modeling wordt gebruik gemaakt van ‘basisvormen’ ofwel ‘primitives’. De combinatie van dergelijke primitieve vormen, maken dan het uiteindelijke model. Bij de meer geavanceerde softwarepakketten kun je beschikken over meerdere tools die het werken aan je model vergemakkelijken.

    • C3M01L22 – Sketch Based Modelling

      Vergelijkbaar en nauw verbonden met Solid-modeling is Sketch Based Modeling. Deze manier van modelleren is het meest te vergelijken met wat iedereen ziet als CAD tekenen. Om een 3D vorm te krijgen wordt eerst een 2D tekening gemaakt waar d.m.v. een bewerking een 3D object van wordt gemaakt.

    • C3M01L23 – Organisch Modelleren

      In tegenstelling tot Solid- en Sketch Based-modeling, waar we veel geometrische (of ‘technische’) vormen tegenkomen, staat het modelleren van organische vormen, ook wel Sculpting genoemd. Sculpten is te vergelijken met softwarematig kleien in 3D. Het model, dat vaak uit heel veel kleine driehoekjes bestaat, wordt met verschillende gereedschappen, zoals je die ook bij beeldhouwers ziet, bewerkt. Hierdoor worden de kleine driehoekjes verplaatst of gewijzigd en krijgt het model zijn vorm.

    • C3M01L24 – Polygonal Modelling

      Bij Polygonal Modeling vindt het modelleren plaatst op het niveau van polygonen. Wat dat zijn en hoe dat werkt wordt in deze les uitgelegd.

  • Vragen

  • Opdrachten

    • C3M01O1 – Website kenmerken

      Bezoek minimaal drie websites, krijg zo een beeld van wát waar te vinden is, en geef voor elke van deze websites antwoord op een aantal vragen.

    • C3M01O2 – Op zoek naar een model

      Er komen regelmatig sites bij, waarop 3D modellen te vinden zijn. Ga op zoek naar (nog) een site, waar 3D modellen te downloaden zijn.

Docent

Eric Steijlen

Eric Steijlen is eigenaar van 3D Print Service Arnhem en is hoofddocent bij 3D Ambacht. Eric is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen 3D Ambacht Studio en verantwoordelijk voor alle 3d-vak-inhoudelijke-lesstof binnen het ELO.