C3M11 – Solid Modelling / Tinkercad

Inleiding

Tinkercad is een tekenprogramma dat in je browser werkt. Bij dit programma worden basis- (primitieve-) vormen, zoals kubussen, cilinders, donuts, piramides e.d. gecombineerd door ze samen te voegen of van elkaar af te halen.

Zo kun je bijvoorbeeld een gat maken in een kubus door een cilinder van de kubus af te trekken.

Dit lijkt misschien simpel en beperkt maar vergis je niet, bijna alle objecten om je heen zijn opgebouwd uit dit soort basisvormen en zijn dan ook te modelleren met Tinkercad.

‘That is to say, where many 3D modeling programs focus on vertices, faces, and curves, Tinkercad focuses on manipulating entire shapes.’

Bij deze vorm van modelleren bekijk je eerst uit welke ‘basisvormen’ een object bestaat, en stel je met deze basisvormen vervolgens het model samen. Dit is een eenvoudige en creatieve manier om eenvoudige maar ook complexere objecten te modelleren.

Het programma lijkt voor kinderen met zijn vrolijke kleuren maar hoe simpel het programma ook lijkt, met dit programma kun je, zeker in het begin, alle voorwerpen modelleren die je wilt. Een goede en eenvoudige instap in de wereld van modelleren voor 3D printen, en nog gratis ook.

Aan het volgen van deze module besteed je ongeveer 10 – 12 uur.
3DO-2 – De kandidaat kan driedimensionale objecten modelleren met Solid Modeling

Syllabus

  • Lessen

    • C3M11L1 – Place, Adjust and Combine

      Tinkercad werkt met basisvormen die eerst worden geplaatst, dan aangepast en dan gecombineerd worden. Dit zijn de drie basisstappen waarop Tinkercad is gebaseerd.

    • C3M11L2 – Vormen en Verhoudingen

      Het zoeken naar basisvormen en goed in kunnen schatten van verhoudingen vergt enige oefening. In deze les krijg je enkele tips die je helpen om deze vaardigheden snel onder de knie te krijgen.

  • Opdrachten

    • C3M11O1 – Treintje

      Modelleer met behulp van Tinkercad onderstaand kinderspeelgoed (alleen de locomotief) zoals in de afbeelding. Zorg dat hij zo goed mogelijk overeenkomt met het origineel.

    • C3M11O2 – Gereedschap

      Modelleer met behulp van Tinkercad een stuk handgereedschap. Zorg dat hij zo goed mogelijk overeenkomt met het origineel.

    • C3M11O3 – Badges

      In deze opdracht leer je werken met Code Blocks in Tinkercad

    • C3M11O4 – Knikkerbaan

      Modelleer in Tinkercad een knikkerbaan. Kijk op internet voor een voorbeeld, die je gebruikt als inspiratiebron.

  • Evaluatie

Docent

Eric Steijlen

Eric Steijlen is eigenaar van 3D Print Service Arnhem en is hoofddocent bij 3D Ambacht. Eric is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen 3D Ambacht Studio en verantwoordelijk voor alle 3d-vak-inhoudelijke-lesstof binnen het ELO.