C3M13 – Organisch modelleren / SculptGL

Inleiding

Organisch modelleren, oftewel sculpting, is een creatieve en intuïtieve wijze van 3D-modelleren. Je werkt met objecten die vrij te vervormen zijn, op een manier die doet denken aan kleien. De tools geven je de mogelijkheid om vrij snel organische vormen te creëren, zoals bijvoorbeeld menselijke gezichten en lichamen of dieren en monsters, die met andere software veel lastiger gaan. Echter, wat je aan vrijheid wint, lever je aan precisie in. Dat is voor veel mensen even wennen.

De software waarmee we werken is SculptGL, een gratis open-source sculpting programma met een overzichtelijke user interface en een ruim aanbod aan tools om goed te leren sculpten en mooie modellen te maken. Professionele 3D-artists sculpten vaak in Zbrush (niet gratis) of in Blender, maar SculptGL is juist voor de wat minder ervaren sculpters een perfect programma om je de techniek eigen te maken.

Voorbereiding

Leen een tekentablet bij je docent of neem een eigen tablet mee.

Leerdoelen

  • weten hoe een 3D object is opgebouwd: mesh, topology
  • gebruik maken van remeshing en dynamic topology
  • controle over de facecount
  • werken met een tekentablet
  • creativiteitsontwikkeling en loslaten van precisie
  • onderscheid maken tussen verschillende detailniveaus

 

Aan het volgen van deze module besteed je ongeveer 20 uur.
Je kunt na het volgen van deze module werken met SculptGL en je beheerst de basis van de interface en gereedschappen.

Syllabus

Docent

Arthur Keizer