C3M23 – Mesh Modelling – Blender

Inleiding

We zijn inmiddels bekend geraakt met de user interface van Blender. We weten hoe we, in de verschillende modes, objecten kunnen selecteren en manipuleren en hoe we de verschillende gereedschappen kunnen inzetten om het modelleren in Blender te versnellen. We richten ons in deze module op het modelleren (polygonal modeling) in Blender.

Een andere term voor Polygonal Modeling is Mesh Modeling. Ik zeg het maar vast voordat het echt verwarrend wordt 😉

In deze module gaan we een stapje verder en kijken we naar mogelijkheden die Blender nog meer in huis heeft om het modelleren te vergemakkelijken.

Aan het volgen van deze module besteed je ongeveer 10 – 12 uur.
3DO-3 – Je kunt objecten modelleren met Polygonal modelling
Na het maken van de opdrachten, die volgen in deze module, heb je een goede basis gelegd om verder te kunnen werken met Blender en het Polygonal modelling.

Syllabus

  • Lessen

    • C3M23L0 – Introductie

      In deze les lees je wat meer over het werken met Blender 3D

    • C3M23L1 – Low poly techniques

      In ‘object-mode’ manipuleer je het gehele object. Om onderdelen als vertices, edges en faces te kunnen manipuleren gebruiken we de ‘edit-mode’.
      A face is defined as the area between either three (triangles) or four (quadrangles) vertices, with an edge on every side.
      Wat dit allemaal betekent leer je in deze les. Je hebt de kennis nodig zodat je weet wat polygonal modeling ‘echt’ is.

    • C3M23L2 – Non destructive workflow

      Modifiers zijn automatische operaties die een niet-destructief effect hebben op een object, zonder de basis vorm van je model aan te passen.

  • Opdrachten

    • C3M23O1 – Mesh Tool Skills

      Het leren omgaan met de beschikbare mesh tools en het begrijpen daarvan is één ding, toepassen van die kennis is toch nog iets anders. Nu je de basis hebt geleerd en begrijpt hoe je de mesh van een objects in Blender kunt manipuleren is het tijd deze kennis in praktijk te brengen met deze opdracht.

    • C3M23O2 – Hond

      In deze opdracht maak je een hond(je) in Blender en gebruik je mesh tools en modifiers.

    • C3M23O3 – Panda

      Een tekenaar maakt vaak eerst één of meerdere schetsen en gebruikt deze bij het modelleren als ‘mal’. Dit modelleren vanaf een schets ga je in deze opdracht doen.

    • C3M23O4 – Plane

      Make use of your knowledge to model a plane in Blender.

  • Evaluatie

Docent

Docent 3D Ambacht